သစ္ေတာသမားတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္မွတ္စုေလးပါ၊ ဖတ္မိတာ၊ ေတြးမိတာ၊ သေဘာက်မိတာေလးေတြ ျပန္လည္ေ၀မ်ွတာပါ...

Oct 7, 2011

သဘာ၀ ၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးႏွင့္ ေဒသခံမ်ား၏ အခြင့္အေရး

တေလာက သတင္းတစ္ပုဒ္ ဖတ္လိုက္ရသည္။ ထိုင္း ႏိုင္ငံမွာရွိတဲ႔ ကရင္အမ်ိဳးသား လူမ်ိဳးစုမ်ားႏွင့္ အစိုးရ သစ္ေတာထိန္းသိမ္းကာကြယ္ေရး မူ၀ါဒအၾကား ပဋိပကၡမ်ား အေၾကာင္း။ ထိုင္း သစ္ေတာဦးစီးဌာနက Petchaburi ေဒသက ကရင္မိသားစု ၅၀ ေက်ာ္၏ ေနအိမ္မ်ားကို မီးရွိဳ႕ဖ်က္ဆီးလိုက္သည္ တဲ႔။ (မူရင္းသတင္း ဒီမွာ ပါ)။ Petchaburi ေဒသတြင္သာမက အျခားေဒသမ်ားမွာလည္း အလားတူ မီးရွိဳ႕ဖ်က္ဆီးတဲ႔ အျဖစ္အပ်က္မ်ားစြာ ရွိခဲ႔ေသးသည္။ အစိုးရက အမ်ိဳးသားဥယ်ာဥ္ တည္ေထာင္ရန္ ၾကိဳးပမ္းရာမွာ ေဒသခံ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားက ေရြ႕ေျပာင္းမေပးရာက စတင္ျဖစ္ပြားသည္။ ဘယ္သူေတြ လြန္ပါသလဲ။

ထိုင္း အစိုးရက ကရင္အိမ္ယာ တဲတစ္ခုကို မီးရွို႕ဖ်က္ဆီးေနပံု (ဓါတ္ပံု - Bangkok post)

တဖက္ကလည္း ေဒသတြင္းမွာ သစ္ေတာျပဳန္းတီးမွုေတြ ဆိုးရြားစြာ ျဖစ္ပြားေနျပီး ေရၾကီးေရလ်ံမွု ျပသနာေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္လာရတဲ႔အတြက္ တာ၀န္ရွိသူမ်ားက ထိန္းသိမ္းေရး စီမံခ်က္ေတြ ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္သလို တဖက္က လူမ်ိဳးစုမ်ား အေနႏွင့္လည္း မိရိုးဖလာ ဒီေျမေပၚမွာေမြး ဒီေျမမွာၾကီးလာခဲ႔ၾကသူေတြ။ ကရင္ နဲ႔ ေရြ႕ေျပာင္းေတာင္ယာ ဆိုတာ ခြဲမရေအာင္ ထပ္တူက်သည္။ ဘယ္အခ်ိန္က စခဲ႔ပါသလဲ ေသခ်ာမသိေပမယ့္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀ ထက္ မနည္း ရွိခဲ႔သည္မွာ အေသအခ်ာပင္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ျဗိတိသွ်တို႕ သိမ္းပိုက္လာျပီး ျမန္မာ့ ကၽြန္းသစ္ေတာမ်ားကို စတင္ အုပ္ခ်ဳပ္ဖို႕ ၾကိဳးပမ္းခဲ႔စဥ္ကပင္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ စတင္ ပဋိပကၡ ျဖစ္ပြားခဲ႔သည္။ ျဗိတိသ်ွ သစ္ေတာအရာရွိမ်ားက ေရြ႕ေျပာင္းေတာင္ယာကို သစ္ေတာျပဳန္းတီးေစတဲ႔ အဓိက အေၾကာင္းအရာအျဖစ္ စြပ္စြဲခဲ႔သည္။ အမွန္ေတာ့ ျဗိတိသွ်တို႕ ၀င္ေရာက္မလာခင္ ႏွစ္ေပါင္း တစ္ရာေက်ာ္ခန္႕ ကတည္းက ေရြ႕ေျပာင္းေတာင္ယာကို ကရင္ အမ်ိဳးသားတို႕ ေဆာင္ရြက္ခဲ႔ၾကသည္။ ျမန္မာ့ ကၽြန္းသစ္ေတာမ်ား သိသာထင္ရွားစြာ ျပဳန္းတီးမသြားခဲ႔။ 

ေတာင္ယာစနစ္ စိုက္ပ်ိဳးရန္ ေတာခုတ္ အေျပာင္ရွင္းထားစဥ္
ေရြ႕ေျပာင္းေတာင္ယာဆိုသည္မွာ သစ္ေတာဧရိယာ အနည္းငယ္ကို အေျပာင္ခုတ္ရွင္း၊ မီးရွိဳ႕ျပီး ေတာင္ယာ စပါးႏွင့္ အျခား သီးပင္စားပင္မ်ားကို စိုက္ပ်ိဳးသည့္ စနစ္။ ေနရာတစ္ခုတြင္ ၂ ႏွစ္ခန္႕ စိုက္ပ်ိဳးျပီး၊ အျခားေျမဆီေကာင္း သည့္ ေဒသသို႕  ေရြ႕ေျပာင္းၾကသည္။ ေနာင္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀ ႏွစ္ခန္႕ အၾကာ ေျမဆီလြာ ျပန္လည္ေကာင္းမြန္လာမွ ထိုေဒသသို႕ ျပန္လာျပီး ေနာက္တစ္ၾကိမ္ စိုက္ပ်ိဳးၾကျခင္းျဖစ္သည္။ 


သစ္ေတာထဲမွာၾကီး သစ္ေတာကို အဓိက မွီခိုအားထားေနၾကတဲ႔ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ သစ္ပင္သစ္ေတာမ်ားကို အလြန္ပင္ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးသူမ်ားျဖစ္သည္။ ကၽြန္းသစ္ေတာမ်ားအတြင္း မွာရွိေနေသာ္လည္း ေနထိုင္သည့္ အိမ္ယာတဲမ်ားကိုပင္ သစ္သားျဖင့္ မေဆာက္။ ၀ါးတဲျဖင့္သာ ေနသည္။ ေလာဘၾကီးသူမ်ားလည္း မဟုတ္။ သီးႏွံစိုက္ပ်ိဳးရာမွာ တစ္ႏွစ္စာ ဖူလံုရံုမွ်ပင္ စိုက္ပ်ိဳးၾကသူမ်ားျဖစ္သည္။ ေျမဆီေျမၾသဇာအေၾကာင္းလည္း နားလည္သည္။ ေျမဆီမေကာင္းလ်ွင္ မိမိတို႕ အသက္ရွင္ဖို႕ မလြယ္ကူ ဆိုသည့္ အသိဥာဏ္ကိုလည္း လက္ဆင့္ကမ္းနားလည္ၾကသည္။ ဒါ့အျပင္ ကေလးတစ္ေယာက္ ေမြးလာတိုင္း ထိုကေလးအတြက္ သစ္ပင္ၾကီး တစ္ပင္ပင္ကို သတ္မွတ္ေပးျပီး ထို သစ္ပင္ၾကီးကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ဖို႕ အဆိုပါ ကေလးမွာ တာ၀န္ရွိသည္။ အျခားသူမ်ားကလည္း ခုတ္ယူဖို႕ မၾကိဳးစားၾက။

ထိုသို႕ ခ်စ္စရာေကာင္းေသာ ကရင္ လူမ်ိဳးစုမ်ား၏ ဓေလ့မွာ ကိုလိုနီအစိုးရက ဥေရာပမွ ယူေဆာင္လာတဲ႔ သိပၸံနည္းက် သစ္ေတာအုပ္ခ်ဳပ္မွုစနစ္ (Scientific Forest Management) ေအာက္တြင္ စေတးခံခဲ႔ၾကရသည္။ ျဗိတိသွ်ေခတ္မွာ သစ္ေတာေတြ အလ်င္အျမန္ ျပဳန္းတီးလာသည္။ ထံုးစံအတိုင္း အက်ိဳးအျမတ္ကိုသာ ပဓါနထားတတ္တဲ႔ ကုန္သည္ၾကီးမ်ားႏွင့္ အဂတိလိုက္စားတတ္ၾကတဲ႔ ဌာနဆိုင္ရာ တာ၀န္ရွိသူမ်ား၏ လက္ခ်က္ေပပင္။ သို႕ရာတြင္ မည္သူမွ် စံုစမ္းေဖာ္ထုတ္ရန္ၾကိဳးစားခဲ႔ျခင္းမျပဳၾက။ တနသၤာရီေဒသက ျမန္မာ့ ကြ်န္းသစ္ေတာေတြ ကုန္သေလာက္ပင္။ ဒါေပမယ့္ သစ္ေတာျပဳန္းတီးလာ တဲ႔အေၾကာင္းေျပာၾကရမည္ ဆိုေတာ့ ကရင္လူမ်ိဳးစုေတြအေပၚ အျပစ္အားအံုး ပံုခ်သည္။ ေတာျပဳန္းတာ ေရြ႕ေျပာင္းေတာင္ယာေၾကာင့္ တဲ႔။

ေျပာလည္းေျပာခ်င္စရာပင္။ ယင္းတို႕ မ်က္ေစ႔က်ေနတဲ႔ ကၽြန္းသစ္ေတာေတြကိုမွ ကရင္ေတြက မီးရွိဳ႕စိုက္ပ်ိဳးၾကတာကိုး။ ဒီေနရာမွာ ကၽြန္းသစ္အေၾကာင္း နဲနဲေျပာခ်င္သည္။ ကၽြန္းပင္ဆိုတာ ေျမဆီလႊာကို အရမ္းစားတဲ႔ အပင္မ်ိဳးပါ။ ေနာက္ျပီး သူ႕ရဲ႔ ၾကီးမားက်ယ္ျပန္႔တဲ႔ အရြက္ေတြေၾကာင့္ အျခား အပင္ေတြ ရွင္သန္ဖို႕ မလြယ္ကူပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ေက်ာင္းက ဆရာတစ္ဦးက ေျပာျပဘူးသည္။ ကြ်န္းပင္ဆိုတာ Bad Forester သစ္ေတာသမားေကာင္း မဟုတ္တဲ႔။ ကရင္ေတြက ကၽြန္းေပါက္တဲ႔ေျမကို ေျမဆီေကာင္းတယ္ဆိုျပီး ကၽြန္းပင္ေတြကို ခုတ္လွဲမီးရွိဳ႕ျပီး သီးႏွံစိုက္ပ်ိဳးၾကသည္။ ကၽြန္းပင္က သူတို႕အတြက္ စားလို႕မွ မရတာကိုး။

အဆိုပါ ပဋိပကၡကို ကၽြန္ေတာ္တို႕ရဲ႕ သစ္ေတာဖခင္ၾကီးလို႕ သတ္မွတ္ထားတဲ႔ Dr. Dietrich Brandis ဆိုသူ က ေျဖရွင္းခဲ႔သည္။ ေတာင္ယာစိုက္ပ်ိဳးနည္းစနစ္ (Taungya System) ဆိုတာကို တီထြင္ခဲ႔သည္။ အာဖရိကမွာေတာ့ Shamba System လို႕ေခၚသည္။ သို႕ရာတြင္ ျမန္မာအမည္ ေတာင္ယာ ဆိုသည္သာ တစ္ကမၻာလံုး တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသံုးျပဳၾကသည္။ ထိုင္း ႏိုင္ငံက ပညာရွင္အခ်ိဳ႕က ေတာင္ယာ စနစ္ကို သူတို႕က စသည္ဟု ဆိုခ်င္ေသးသည္။ ထားပါ၊ ေတာင္ယာဆိုတာ ျမန္မာ အေခၚဆိုတာ ထင္ရွားေနတာ အမွန္ပင္ကိုး။ 

ကြ်န္းစိုက္ခင္းႏွင့္ ေတာင္ယာသမား တစ္ဦး
ေတာင္ယာစနစ္ ဆိုတာ သစ္ေတာဌာနက သစ္ေတာစိုက္ခင္း (အထူးသျဖင့္ ကၽြန္းစိုက္ခင္း) ထူေထာင္ရာမွာ ကရင္ေဒသခံမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း စိုက္ပ်ိဳးျခင္းျဖစ္သည္။ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားက ၄င္းတို႕ ေရြ႕ေျပာင္းေတာင္ယာ စိုက္သည့္ အတိုင္း ေတာခုတ္ မီးရွိဳ႕ေပးရသည္။ ထို႕ေနာက္ သီးပင္စားပင္ စိုက္ပ်ိဳးရာတြင္ သစ္ေတာသစ္ပင္ (ကၽြန္း) ကို ၾကားညွပ္ စိုက္ေပး ရသည္။ အဆိုပါ ကၽြန္းစိုက္ခင္းေပၚတြင္ ၂ ႏွစ္ခန္႕ သီးႏွံစိုက္ပ်ိဳး ခြင့္ျပဳသည္။ ၂ ႏွစ္ ျပည့္လ်င္ တျခားေနရာကို ေရြ႕ေပေတာ့။ စိုက္ခင္းထဲ တြင္ ေနခြင့္မရွိေတာ့ေပ။ အမွတ္တမဲ႔ ၾကည့္လွ်င္ ႏွစ္ဦး ႏွစ္ဘက္ အလြန္အက်ိဳးရွိသည္။ ေသခ်ာစဥ္းစားၾကည့္လ်င္ေတာ့ သစ္ေတာဌာနက လူလည္က်သလိုပင္။ 

အဓိက ျပသနာမွာ ထိုစဥ္က (ယေန႕အထိပင္) သစ္ေတာစိုက္ခင္း တည္ေထာင္ရန္ အစိုးရက ရံပံုေငြ လံုေလာက္ေအာင္ ခ်ထားမေပးျခင္းပင္။ ဒါ့အျပင္ အလုပ္သမား ကလည္း ရွားေသးသည္ကိုး။ သစ္ေတာလုုပ္ငန္းမွာ ထင္ထားတာထက္ ပင္ပန္းသည္။ ဆင္းရဲသည္။ ေငြေၾကးထင္သေလာက္မရ၊ အခန္႔မသင့္လ်င္ ငွက္ဖ်ားမိျပီး အသက္ပင္ ဆံုးရွံဳးႏိုင္သည္။ ကိုလိုနီေခတ္ သစ္ေတာ၀န္ထမ္းမ်ားက ဘုရင္တစ္ဆူလို ေနခ်င္ၾကသည္။ သစ္ေတာအနီး မွီခိုေနထိုင္ၾကတဲ႔ ေဒသခံေတြကို လက္ေအာက္၀န္ထမ္းလို ဆက္ဆံခ်င္ၾကသည္။ ထိုေခတ္ကေတာ့ ခံသာသည္ကိုး။ သူတို႕က တိုင္းတပါးက လာျပီး ကိုယ့္တိုင္းျပည္ကို သိမ္းပိုက္ထားေပသည္ကိုး။ ယခုေခတ္မွာေတာ့ မဆီမဆိုင္ ကိုလိုနီအစိုးရလို ျပဳမူခ်င္ၾကေသးတာပင္ ရွိေနသည္မဟုတ္လား။ 

တကယ့္ လက္ေတြ႕ ခံၾကရသည္က ေတာင္ယာသမား ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားပင္။ အစကေတာ့ ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴ လက္ခံၾကသည္။ ေနာက္ပိုင္းေတာ့ သူတို႕ ဒုကၡေရာက္ေတာ့မည္ ဆိုတာ တျဖည္းျဖည္း သိလာၾကသည္။ ယခင္ ေရြ႕ေျပာင္းေတာင္ယာက ၁၀ ႏွစ္ စာ ပတ္လည္ရိုက္ စိုက္ပ်ိဳးၾကသည္သာ။ ဒီေနရာက စစိုက္၊ ၁၀ ႏွစ္ ျပည့္လွ်င္ ဒီေနရာကို ျပန္ေရာက္။ ဘယ္ေလာက္ စိတ္ခ်မ္းသာစရာေကာင္းလိမ့္မည္နည္း။ ယခု အစိုးရနဲ႔ ဖက္စပ္ ေတာင္ယာစိုက္ခင္း စနစ္က တစ္ေနရာမွာ စိုက္ျပီးလွ်င္ တစ္သက္လံုး ျပန္လာလို႕မရေတာ့။ ကၽြန္းစိုက္ခင္းဆိုတာ အနည္းဆံုး အႏွစ္ ၃၀၊ ၄၀ ၾကာသည္ ခ်ည္းပင္။ စိုက္ခင္းေတြမ်ားလာပါက တျဖည္းျဖည္း ေတာျပင္ေရာက္ေပေတာ့မည္။ ဘိုးဘြားစဥ္ဆက္ သစ္ေတာထဲမွာ ေနလာတဲ႔သူေတြ သစ္ေတာျပင္ပ ျမိဳ႕ရြာေတြမွာ ေပ်ာ္ႏိုင္ပါ့မလား။ စာေရးဆရာ ကိုတာေျပာတဲ႔ "ရြာျပန္တဲ႔ အရသာကို ျပန္စရာရြာ မရွိတဲ႔သူေတြ နားမလည္ႏိုင္ပါဘူး" ဆိုသလိုပင္။ ေတာထဲမွာ ေနရသည္႔ ေအးခ်မ္းသည့္ ဘ၀ကို ေတာထဲမွာ ေနဘူးတဲ႔သူသာပင္ နားလည္ႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ ေနာက္တစ္ခုက သစ္ေတာထဲတြင္ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ စိတ္ပူပန္စရာ မလိုဘူးကိုး။ 

ေနာက္ပိုင္း သစ္ေတာထဲက မထြက္ခ်င္ၾကေတာ့ သစ္ေတာလုပ္ငန္းေတြမွာ ရရာအလုပ္ကို ၀င္လုပ္လာၾကသည္။ ေတာေခါင္း၊ ေတာၾကပ္၊ ဆင္၀န္ထမ္း စသည္ျဖင့္။ ပညာမတတ္ဘဲ ၀န္ထမ္းလုပ္ရေတာ့ အႏွိမ္ခံရသည္သာပင္။ မိမိ သားေျမးအရြယ္ ျမိဳ႕မွ ေခတ္ပညာတတ္ ဆိုသူ ၀န္ေထာက္မ်ားကို ၀တ္ၾကီး ၀တ္ငယ္ ျပဳစုရသည္။ အခန္႕မသင့္လွ်င္ မိမိ သမီးပ်ိဳ၊ ညီမ အမ မ်ားကိုပင္ ဆက္သရေသးသည္ ဟု ၾကားဘူးသည္။ အဘယ္မွာ ေပ်ာ္ၾကေလမည္နည္း။ တခါတရံ သစ္ထုတ္ ကုမၸဏီမ်ား တြင္ အလုပ္လုပ္မိရာက သူတို႕ရဲ႕ ကြ်မ္းက်င္မွု ကို အလြဲသံုးစား အလုပ္ခံရသည္။ ေတာထဲတြင္ တရားမ၀င္ ပင္ပန္းဆင္းရဲစြာ သစ္ခုတ္ေပးရျပီး ေငြေၾကးအနည္းငယ္ သာ ရေလသည္။ အဖမ္းခံရလ်င္ေတာ့ ေထာင္နန္းစံေပါေတာ့။

ယခုေနာက္ပိုင္း သစ္ေတာအုပ္ခ်ဳပ္မွု စနစ္ကလည္း ကိုလိုနီအစိုးရ ခ်မွတ္ခဲ႔သည့္ မူမ်ားအတိုင္း အနည္းငယ္သာ ျပဳျပင္ထားေသာ စနစ္။ ေဒသခံလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ ဆိုင္ရာဆိုင္ခြင့္ နဲ႔ ရပိုင္ခြင့္ အခြင့္အေရးကို ထည့္မတြက္ၾက။ ဒါ့အျပင္ ေငြေၾကးေျမာက္မ်ားစြာ တတ္ႏိုင္ျပီး ေၾကာေထာက္ေနာက္ခံေကာင္းေကာင္းရွိတဲ႔ ကုန္သည္ၾကီးမ်ား ကို မထိရဲေတာ့ ႏိုင္ရာ ေဒသခံမ်ားကိုသာ ထုေထာင္းေလေတာ့သည္။ ထင္းမခုတ္ရ၊ မီးေသြးမဖုတ္္ရ။ ကားႏွင့္ တိုက္ထုတ္လွ်င္ေတာ့ ရသည္ ဟု ဟာသ ဆန္ဆန္ပင္ေျပာေနၾကေသးသည္။ 

၂၁ ရာစု သစ္ေတာ အုပ္ခ်ဳပ္မွု စနစ္မွာ ေဒသခံေတြရဲ႕ အခြင့္အေရးကို ႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ထည့္သြင္းစဥ္းစားလာၾကသည္။ ေဒသခံလူမ်ိဳးစုမ်ားရဲ႕ ပူးေပါင္း ထိန္းသိမ္းမွုမပါပဲ သစ္ေတာထိန္းသိမ္းဖို႕ ဆိုတာ အဘယ္သိုျဖစ္ႏိုင္မည္နည္း။ ႏိုင္ငံဧရိယာရဲ႕ တစ္၀က္ခန္႔ ရွိတဲ႔ သစ္ေတာေတြကို လက္တစ္ဆုပ္စာ သစ္ေတာ၀န္ထမ္းေတြက ေဒသခံေတြ၏ အကူအညီမပါဘဲ မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ် ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္။ တဖက္ကလည္း ဒီေျမေပၚမွာေမြး ဒီေရေပၚမွာၾကီးလာတဲ႔ ကိုယ့္လူမ်ိဳး ေတြရဲ႕ လူသားဆို္င္ရာ အခြင့္အေရးေတြကို ေလးစားဖို႕လိုလာသည္။ မိမိသာ ထိုေနရာမွာဆိုလွ်င္ မည္သုိ႕ခံစားရမည္နည္း။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ေျပာင္းလဲဖို႕ လိုလာပါျပီ။

(ထိုင္း အစိုးရက ကရင္ အိမ္ယာေတြကို မီးရွိဳ႕တယ္ဆိုတဲ႔ သတင္းၾကားမိလို႕ စိတ္မေကာင္းစြာ ခံစားျပီး အစ ဆြဲထုတ္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ )

2 comments:

  1. အစ္ကိုေရးတဲ့စာေတြ အျမဲဖတ္ပါတယ္ ။ေက်းဇူးလဲ တင္တယ္ ၊ဗဟုသုတလဲ အမ်ားၾကီးရပါတယ္ ။အျမဲအားေပးေနပါ့မယ္

    ReplyDelete
  2. အခုလိုအားေပးတာ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ညီမ။ စိတ္ကူးေပါက္မွ ထ ထ ေရးျဖစ္ေတာ့ ပို႕စ္ ကို ပံုမွန္မတင္ျဖစ္သလို ျဖစ္ျဖစ္ေန တာေတာ့ ေတာင္းပန္တယ္ေနာ္။

    ReplyDelete