သစ္ေတာသမားတစ္ေယာက္ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္မွတ္စုေလးပါ၊ ဖတ္မိတာ၊ ေတြးမိတာ၊ သေဘာက်မိတာေလးေတြ ျပန္လည္ေ၀မ်ွတာပါ...

Oct 12, 2011

ဒီမိုကေရစီေဖာ္ေဆာင္ေရးႏွင့္ သစ္ေတာဦးစီးဌာန၏ အခန္းက႑

အခုတေလာအင္တာနက္ေပၚမွ သတင္းမ်ားကိုဖတ္ရသည္မွာ စိတ္ခ်မ္းသာစရာ ေကာင္းလွသည္။ လြတ္ျငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ (၂) ႀကိမ္တိတိခ်ီးျမွင့္သည္။ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေရးေတြ ပိုမိုတိုးတက္လာသည္။ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္မ်ား ယခင္ကထက္ ပိုမိုခြင့္ျပဳလာသည္။ ျပည္သူ႕အသံကို အေလးထားလာကာ  ျပည္သူက သေဘာမတူသည့္ ျမစ္ဆံုစီမံကိန္းကို ရပ္ဆိုင္းလိုက္သည္။ အဖက္ဖက္မွ ဒီမိုကေရစီေဖာ္ေဆာင္သည့္ အသြင္ေဆာင္လာသည္။ ႏွစ္ေထာင္းအားရစရာပင္။ သစ္ေတာသမား တစ္ေယာက္အေနျဖင့္ သစ္ေတာအုပ္ခ်ဳပ္မွုရွုေထာင့္မွ ရွုျမင္မိလာသည္။
မိမိတို႕ အမွန္ပင္ ေျပာင္းလဲဖို႕ လိုအပ္လာျပီလား…။ ”
သစ္ေတာအုပ္ခ်ဳပ္မွုက႑မွာ အျခားက႑မ်ားႏွင့္ မတူ။ အလြယ္တကူ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ၍ မရ။ အျခားထုတ္ကုန္ က႑မ်ားလို ပုဂၢလိကသို႔ ခ်က္ျခင္းလႊဲေျပာင္းရန္ မလြယ္ကူ။ သစ္ေတာအုပ္ခ်ဳပ္မွဳမွာ စီးပြားေရးအက်ိဳးအျမတ္ တစ္ခုတည္းသာ ၾကည့္ရသည္မဟုတ္။ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ ေဂဟစနစ္ဆိုင္ရာ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားရေသးသည္။ သုိ႕ရာတြင္ ေျပာင္းလဲလာသည့္ မူ၀ါဒ စနစ္၊ ပတ္၀န္းက်င္ အေနအထားႏွင့္ ျပည္သူတို႕၏ လိုအပ္ခ်က္အျမင္မ်ား ေျပာင္းလဲလာမွဳႏွင့္ အတူ အနည္းႏွင့္အမ်ားေတာ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ လိုအပ္ျပီဟုထင္မိသည္။
ကမာၻ႔ႏိုင္ငံအသီးသီးကို ၾကည့္လွ်င္ လည္း သစ္ေတာက႑မ်ားတြင္  ေျပာင္းလဲ မွဳမ်ား အလြန္ပင္ ေႏွးေကြးေ ၾကာင္း ေတြ႕ရ မည္ ျဖစ္သည္။ ထိုသို႕ျဖစ္ရျခင္းမွာလည္း အေၾကာင္း အရင္းမ်ားစြာ ရွိသည္။ သစ္ေတာ စီမံကိန္း ဆိုသည္ မွာ ေရရွည္ခ်မွတ္ရသည့္ စီမံကိန္းျဖစ္ သည္။ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံ လိုက္သည့္  စီမံကိန္း တစ္ခု၏ အက်ိဳးရလာဒ္မွာ အနည္းဆံုး လူ႕သက္တမ္း ထက္၀က္ခန္႕ေတာ့ ေစာင့္ဆိုင္း ရမည္ ျဖစ္သည္။ 
ဒါ့အျပင္   သစ္ေတာသမားဆိုသူမ်ားမွာ ေရွးရိုးဆန္ျပီး (Conservative) ေခါင္းမာလြန္းလွသည္။ သစ္ေတာျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ျခင္း ႏွင့္ ထိန္းသိမ္းေရးဆိုင္ရာ အျမင္မ်ားကိုသာ လက္ကိုင္ထားသူမ်ား ျဖစ္သျဖင့္  ေျပာင္းလဲလာသည့္ လူမွဳစီးပြားေရးဆိုင္ရာ ျပႆနာမ်ားတြင္ စိတ္၀င္စားမွဳ နည္းပါးၾကသည္။ ဤသည္မွာလည္း  လူ႔အဖြဲအစည္းႏွင့္ေ၀းရာ သစ္ေတာမ်ားထဲတြင္ အခ်ိန္မ်ားစြာကုန္လြန္ခဲ႔ၾကသူမ်ား ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္သည္။
ေနာက္တစ္ခ်က္မွာ ဖြံ႔ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ား၏ သစ္ေတာအုပ္ခ်ဳပ္မွဳယႏၱရားမွာ ကိုလိုနီေခတ္တြင္ တည္ေထာင္ခဲ႔ၾကသည္ျဖစ္ရာ ကိုလိုနီအေငြ႔အသက္ လႊမ္းမိုးပါ၀င္ေနျပီး၊  ယင္းတို႕အလိုက်  သစ္ေတာကာကြယ္ျခင္း၊ သစ္ထုတ္ျခင္းႏွင့္ အခြန္ေတာ္ေကာက္ခံျခင္းကိစၥမ်ားကိုသာ ဦးစားေပး ေဆာင္ရြက္ခဲ႔ၾကျခင္းမ်ားေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ထို႕အျပင္ သစ္ေတာသမားမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ စိတ္၀င္စားမွု နည္းပါးၾကသည္။ ဥပေဒျပဳေရးႏွင့္ မူ၀ါဒခ်မွတ္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ားတြင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္မွဳ နည္းပါးျပီး၊ မိမိတို႕ သစ္ေတာပညာရပ္အေပၚတြင္သာ မွီခိုအားထားလိုသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ဗ်ဴရိုကေရစီယႏၱရားေအာက္တြင္ ႏွစ္ေပါင္းၾကာရွည္စြာ အသံုးေတာ္ခံခဲ႔ၾကရသည္ျဖစ္ရာ စနစ္သစ္တစ္ခု ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးရန္ လက္တြန္႔ေနၾကသည္မွာလည္း အျပစ္တစ္ခုဟု မဆိုသာေခ်။ သို႕ရာတြင္ တျဖည္းျဖည္း ေလ်ာ့နည္းလာေသာ သစ္ေတာဧရိယာမ်ား၊ မေအာင္ျမင္ေသာ သစ္ေတာထိန္းသိမ္းမွုစနစ္မ်ားႏွင့္  ဒီမိုကေရစီလမ္းစဥ္ ေဖာ္ေဆာင္ေနသည့္ အစိုးရမူ၀ါဒမ်ားေၾကာင့္ အေျခအေနတစ္ခုခုေတာ့ ေျပာင္းလဲလာသင့္ေလျပီ။
ကမာၻ႔ႏိုင္ငံအသီသီး၏ သစ္ေတာအုပ္ခ်ဳပ္မွဳစနစ္ဆိုင္ရာ ေျပာင္းလဲမွမ်ားကို ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ အဓိကအားျဖင့္ ေအာက္ပါ အခ်က္ေလးခ်က္ျဖင့္ ေျပာင္းလဲလာသည္ကိုေတြ႕ရမည္ျဖစ္သည္။

(က) ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မွစနစ္ ေလ်ာ့ခ်ျခင္း

ပထမအခ်က္မွာ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မွဳစနစ္ ေလ်ာ့ခ်ျခင္း (Decentralization) ပင္ျဖစ္သည္။ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မွဳ ေလ်ာ့ခ်ျခင္းျဖင့္ ေအာက္ေျခရွိ ေဒသခံလူမ်ိဳးမ်ား၏ ငုပ္လွ်ိဳးေနေသာ အရည္အခ်င္း မ်ား ေပၚထြက္လာႏိုင္သည္။ ေနာက္တစ္ခ်က္မွာ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္ျခင္းစနစ္ (Centralization) ျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ႔ၾကေသာ္လည္း ထင္ရွားျမင္သာ သည့္ ေအာင္ျမင္မွဳမ်ား မျဖစ္ေပၚခဲ႔။
အက်ိဳးရလာဒ္မွာ ျပန္လည္ျပဳျပင္ရန္ မလြယ္ကူေတာ့သည့္ အဂတိလိုက္စားျခင္းဆိုသည့္ အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳ အက်င့္ဆိုးပင္ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်က္အား မေျဖရွင္းႏိုင္သမွ် ကာလပတ္လံုး သိသာထင္ရွားသည့္  တိုးတက္ေျပာင္းလဲမွူမ်ား မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ် မေပၚေပါက္လာႏိုင္ေပ။ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မွဳစနစ္ ေလ်ာ့ခ်ျခင္း၏ အက်ိဳးရလာဒ္မ်ားအေနျဖင့္ အစိုးရစီမံကိန္းမ်ားတြင္ ေဒသခံျပည္သူမ်ား၏ ပူးေပါင္းပါ၀င္မွဳ ပိုမိုရရွိလာမည္ျဖစ္သည့္အျပင္ ေအာက္ေျခေဒသအုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ား အေနျဖင့္ အထက္မွ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ား ေစာင့္ဆိုင္းရျခင္းမွ ကင္းလြတ္သြားျပီး၊ မိမိတို႕ ယံုၾကည္ထားသည့္အတိုင္း လ်င္ျမန္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္  ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထို႕အျပင္ ေအာက္ေျခတြင္  ျဖစ္ေပၚေျပာင္းလဲေနမွဳမ်ားအား ေသခ်ာစြာ စံုစမ္းေလ့လာျခင္းမျပဳဘဲ မိမိတို႕ ထင္ျမင္ယံုၾကည္သည့္အတိုင္း ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ျခင္းေၾကာင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရက္ အခက္အခဲမ်ား ၾကံဳေတြ႕ရျခင္းမွလည္း ကင္းေ၀းႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
သို႕ရာတြင္ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မွုစနစ္မွာရုတ္တရက္ ေလ်ွာ့ခ်ေျပာင္းလဲ၍ ရသည့္အရာမဟုတ္။ စြမ္းေဆာင္ရည္ မျပည့္၀သည့္ ေအာက္ေျခ၀န္ထမ္းမ်ား ရွိေနပါက အေျခအေနမွာ ယခင္ထက္ ပိုမိုဆိုးရြားလာႏိုင္သည္။ ေနာက္တစ္ခ်က္မွာ ေအာက္ေျခတြင္ ၾသဇာလြမ္းမိုးႏိုင္သည့္ လူတစ္စုရွိေနပါက ယင္းတို႕မွ ခ်ယ္လွယ္ခ်င္သလို ခ်ယ္လွယ္မွဳကို ခံၾကရမည္ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မွဳ စနစ္အား မည္သို႕ေလ်ာ့ခ်ေဆာင္ရြက္သင့္ သည္နည္း။ ေအာက္ေျခတြင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္မည့္ သူမ်ားအား စြမ္းေဆာင္ရည္ ျမွင့္တင္ရန္ လိုအပ္သည္။ ဗဟိုအစိုးရမွ သက္ဆိုင္ရာခရိုင္၊ ျမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္ ရံုးခြဲမ်ားဖြင့္လွစ္ကာ လက္တြဲေခၚေဆာင္ရန္လိုသည္။ (လက္ရွိတပ္မေတာ္အရာရွိမ်ား သက္ဆိုင္ရာ ၀န္ၾကီးဌာန အသီးသီးသို႕ ထည့္သြင္း ေဆာင္ရြက္ေစျခင္းကဲ႔သို႕ပင္ ျဖစ္သည္။) ထို႕အျပင္ သက္ဆိုင္ရာ ခရိုင္ျမိဳ႕နယ္ တာ၀န္ခံမ်ားအား ရွင္းလင္းျပတ္သားသည့္ တာ၀န္ေပးမွဳ (Clear roles and responsibility) ႏွင့္ တိက်ေသခ်ာသည့္ ဥပေဒအက်ိဳးသက္ေရာက္မွ ေဖာ္ေဆာင္ရန္ လိုအပ္ေပသည္။

(ခ) ေဒသခံျပည္သူမ်ား ပူးေပါင္းပါ၀င္ေစျခင္း (Community participation)

ဒုတိယအခ်က္မွာ ထိန္းသိမ္းေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ေဒသခံမ်ား ပူးေပါင္းပါ၀င္ လာေစရန္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေဒသခံလူမ်ိဳးစုမ်ား၊ အသင္းအဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ အုပ္စုမ်ားအား သစ္ေတာႏွင့္ ေျမယာပိုင္ဆိုင္မွုအခ်ိဳ႕ကို တိက်ေသခ်ာစြာ ခြဲေ၀ေပးကာ အုပ္ခ်ဳပ္ေစျခင္းျဖစ္ သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္  အစုအဖြဲ႔ပိုင္သစ္ေတာ (Community Forestry) မ်ားကို ၁၉၉၅ ခုႏွစ္ မွ စတင္ကာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ႔ေသာ္လည္း တိက်ေသခ်ာသည့္ ေျမယာပိုင္ဆိုင္ခြင့္ႏွင့္  အသံုးခ်ခြင့္မ်ား ခ်မွတ္ေပးထားျခင္း မရွိသည့္အျပင္၊ ေဒသခံမ်ား၏ သစ္ေတာဦးစီးဌာနအေပၚ ယံုၾကည္မွဳ မတည္ေဆာက္ႏိုင္ျခင္းတို႕ေၾကာင့္  ေအာင္ျမင္သင့္ သေလာက္ မေအာင္ျမင္ခဲ႔။
မိမိတို႕ႏွင့္ အိမ္နီးခ်င္း ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ ေဒသအစုအဖြဲ႔ (၁၂၀၀၀) ေက်ာ္ခန္႔မွာ လြန္ခဲ႔သည့္ ၁၀ စုႏွစ္ တစ္ခုေက်ာ္ေက်ာ္ခန္႔ ကတည္းက ေအာင္ျမင္စြာ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ေနခဲ႔ျပီ ျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္နီေပါလ္ႏိုင္ငံမွာ အစုအဖြဲ႔ပိုင္သစ္ေတာ တည္ေထာင္ျခင္းမွာ အေအာင္ျမင္ဆံုးဟု ဆိုရေပမည္။ ခိုင္မာသည့္ ေျမယာႏွင့္  အျခားပိုင္ဆိုင္ခြင့္မ်ား သတ္မွတ္ေပးရန္မွာ အဓိကအက်ဆံုး အခ်က္ပင္ျဖစ္ေပသည္။

(ဂ) ၀န္ထမ္းဖြဲ႔စည္းပံု ျပန္လည္ျပင္ဆင္ျခင္း (Civil service reform)

တတိယအခ်က္မွာ လက္ရွိဖြဲ႔စည္းထားေသာ ၀န္ထမ္း ဖြဲ႔စည္းပံုႏွင့္ ေနရာခ်ထားမွုမ်ားအား ျပန္လည္ျပင္ဆင္ရန္ လိုအပ္ေပသည္။ လက္ရွိသစ္ေတာ ဦးစီးဌာန၏ ၀န္ထမ္းဖြဲ႔စည္းပံုမွာ ပိုသည့္ေနရာ ပိုလိုသည့္ေနရာလို ျဖစ္ေနသည္။ ၀န္ထမ္းမ်ား၏ လုပ္အားမွာ ရွိသင့္သည္ထက္ ထက္၀က္ေက်ာ္ေက်ာ္ခန္႔ပင္  မရွိဟုထင္မိသည္။ ထို႕ျပင္ သင့္ေတာ္သည့္ ေနရာတြင္ သင့္ေလ်ွာ္သည့္ လူရွိေနရန္ အေရးၾကီးသည္။ ၀န္ထမ္းေနရာ ခြဲေ၀ခ်ထားရာတြင္ ဘက္လိုက္မွဳမ်ားလည္း ရွိမေနသင့္။ ပြင့္လင္းျမင္သာသည့္  ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဖို႕ လိုအပ္ေပသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား အစိုးရ၀န္ထမ္းမ်ားကို  အလြန္အမင္းခန္႔ အပ္ထားျခင္းမရွိေတာ့။ အစိုးရ၀န္ထမ္းမ်ား ထားရွိျခင္းမွာလြန္စြာ အကုန္အက်မ်ားသည္။ ထို႕အျပင္ ၀န္ထမ္းမ်ားတြင္ တက္ၾကြသည့္ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မွု (Motivation) လြန္စြာနည္းပါးသည္။ လုပ္အားအေနျဖင့္လည္း Productive ျဖစ္သင့္သေလာက္ မျဖစ္။ ထို႕ေၾကာင့္ ေလ်ာ့ခ်သင့္သည္မ်ားကို ေလ်ာ့ခ်ျပီးတိုးျမွင့္ ခန္႔ထားသင့္သည့္ ေနရာမ်ားတြင္ တိုးျမွင့္ ခန္႔ထားဖို႕ လိုအပ္သည္။ တဖက္မွလည္း လစာႏွုန္ထား ျပင္ဆင္သတ္မွတ္ေပးရန္ လိုအပ္ျပီးအက်င့္ပ်က္ ျခစားမွဳမ်ားကို ထိေရာက္စြာ အေရးယူရန္  လိုအပ္ေပသည္။ ဗဟိုေခါင္းေဆာင္ပိုင္းမွ စတင္၍ ၾကိဳးစားျပဳျပင္လွ်င္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္မည္ဟု ထင္သည္။

(ဃ) ပုဂၢလိကပိုင္ သစ္ေတာမ်ားအျဖစ္ လႊဲေျပာင္းေပးျခင္း (Privatization)

စတုတၳအခ်က္အေနျဖင့္ အစိုးရလုပ္ငန္းအမ်ားစုအား ပုဂၢလိကပိုင္အျဖစ္ လြဲေျပာင္းေပး အပ္ရန္ျဖစ္သည္။ ဥပမာပ်ိဳးဥယ်ာဥ္ တစ္ခုအားဌာနမွ စီမံေဆာင္ရြက္ေနမည့္ အစား ယင္းကုန္က်မည့္ ေငြျဖင့္ ပုဂၢလိကကုမၸဏီမ်ားအား ငွားရမ္းအသံုးျပဳႏိုင္သည္။ အလားတူပင္ စိုက္ခင္း ထူေထာင္ျခင္း၊ သစ္ထုတ္ျခင္းမ်ားကိုလည္း ငွားရန္အသံုးျပဳ ပါကေလလြင့္ဆံုးရွံုးမွဳမ်ား ပိုမိုေလ်ာ့နည္း မည္ျဖစ္သည္။ သို႕ရာတြင္ မိမိတို႕ဘက္မွ စနစ္တက် စီမံၾကီးၾကပ္ရန္ လိုအပ္ေပသည္။ (သစ္ထုတ္ျခင္းကိစၥမ်ားကိုလည္းကုမၸဏီမ်ားအား လံုး၀ “၀”ကြက္ အပ္ထားျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ပဲ သက္ဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းတစ္ခုစီကို ကုမၸဏီတစ္ခုစီျဖင့္  ငွားရမ္းေဆာင္ရြက္ကာ ေစ်းကြက္တြင္ ေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကားမွဳအား အစိုးရမွ  ခ်ဳပ္ကိုင္ထားရန္ လိုအပ္ေပသည္။) 
ဌာန၀န္ထမ္းမ်ား ျဖင့္သာ ေဆာင္ရြက္မွေၾကာင့္ လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံ၏  သစ္ေတာစိုက္ခင္းမ်ား မေအာင္ျမင္ျခင္းမွာ သင္ခန္းစာ ယူဖြယ္ျဖစ္သည္။  တဖက္မွလည္း စစ္ေဆးၾကီးၾကပ္မွမ်ားကို ဗဟိုအဆင့္မွ ေအာက္ေျခအထိ ဆင္းကာ ေဆာင္ရြက္သင့္ျပီး၊ ေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားကို ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ ခ်ျပဖို႕လိုအပ္ေပသည္။ အေရွ႕ ဂ်ာမနီရွိ သစ္ေတာဦးစီးဌာန၏ အင္တာနက္ ၀က္ဘ္ဆိုဒ္တြင္ လစဥ္ ပံုမွန္စစ္ေဆး ေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားကို ျပည္သူအမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ သက္ဆိုင္ရာဌာနမ်ားမွ  အလြယ္တကူ သိရွိႏိုင္ရန္ လႊင့္တင္ထားျခင္းျဖင့္ စစ္ေဆးၾကီးၾကပ္သူမ်ားအေနျဖင့္ အဂတိလိုက္စားရန္ အခြင့္အလန္း အလြန္နည္းပါးေနသည္ကို ေတြ႕ရွိႏိုင္သည္။ သစ္ေတာဦးစီးဌာနမွ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္မွု က႑ (Administration) အပိုင္းတြင္သာ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ျပီး၊ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ျခင္း (Implementation) ဆိုင္ရာကိစၥရပ္မ်ားအား ပုဂၢလိကလုပ္ငန္းရွင္မ်ားကို လြဲအပ္ထားျခင္းအားျဖင့္  ဌာနဆိုင္ရာ ကုန္က်စရိတ္နည္းပါးသလို တဖက္မွလည္း မိမိတို႕လိုခ်င္သည့္ အရည္အေသြးကို ရရွိႏိုင္မည္သာ ျဖစ္ေလသည္။

No comments:

Post a Comment